Fiskebloggen.com goes vestlandet!

Fiskedag 1.

22 Aug
Kl. 17.04

Jag (Mattias) fick för en månad sedan ett sms av nyblivne fiskevännen Magnus som sade att han skulle till Gloppen i augusti och frågade om jag ville följa med. Världsklass! sa han att det skulle vara. Jag hade inte hört så mycket om Gloppenelva men litade på Magnus och sa att jag ville med. Ville ha en avslutning i Norge, och det skulle bli min 4:e vecka i Norge detta år.

Tog min lilla Caddy och drog iväg, körde 7 h, övernattade i bilen i Hemsedal, körde de sista 4 timmarna och kom fram igår vid 12-tiden. De andra pojkarna (Hans-Olov och Åke) hade redan kommit hit. Magnus skulle landa vid 14-tiden

Käkade 3-rätters och sedan bar det iväg till älven… Vi fiskade snabbt igenom flera pooler, för att lära känna dem, var man parkerar, var man skall vada och spanade efter strömkanter, hålor mm. Provade olika linor och resultatet blev 2 dragningar för mig, 1 dragning för H-O och 2 fångade havsöringar för Åke.

När vi sedan gick och lade oss på kvällen låg vi i dubbelsängen och diskuterade linvalet och kom fram till att vi nog skulle fiska ytligare nästa dag. Typ F/H/I.

Sagt och gjort. 08.00 stod vi vid en plats vi inte hade hunnit med att reka kvällen innan, med lättare linor på spöna. Jag gick nedströms och Magnus uppströms. Jag hade precis vadat ut i position och skulle börja fiska när Magnus står med böjt spö! Sprang dit (så mycket det går att springa i vatten upp till midjan) och tog tag i kameran och började fota. 10 min senare kunde jag taila en 106 cm lekfärgad hane. Perfekt start på dagen!

Vadade tillbaka, skulle precis börja fiska när han ropade igen! Sprang dit och filmade en drillning av en 60 cm lusad lax som hade tagit i ett bakvatten.

Lämnade denna pool utan att ha lagt många kast….

Åkte nedströms till en plats som är mycket beroende av tidvatten och nu var vattnet som lägst, men vi testade ändå. Nu var det min tur att få på fisk. Drillade i 1 min innan den klev av… :-(. Såg lite fisk på andra sidan och körde över med bilen samtidigt som jag lämnade av Magnus på ”Old Bridge”

Gjorde 5 kast på andra sidan och fick min första Gloppenlax! Lusad -ca 60 cm som gjorde 3 härliga luftsprång. Precis när jag släppte tillbaka den ringde Magnus och sade att han måste ha hjälp med en stor fisk, han hade drillat den 10 min utan att se den… Instinktivt packade jag ihop och körde dit, kanske lite för snabbt mot som var lovligt. Väl framme ser jag honom och börjar filma och fota. ”Hämta håven” ropade han och jag tittar efter och ser två öringhåvar. Tog den största och gick ner. Av hans ansiktsuttryck kunde man utläsa att det var en riktigt stor fisk. Är det kul? frågade jag. Nej det är inte kul -det är nervöst!

Ytterligare 10 min kommer den in mot land och jag inser att håven inte kommer att räcka, den är för liten! Den kom ca 1 m från mig och jag uppskattade den till 115-120 cm, ett riktigt as! Fisken simmade ut på djupet igen och stod och stångades 5 min till när flugan bara kommer farande och jag ser en besviken Magnus titta ner i gräset. – Andra + 15 laxen jag tappar i år, sade han!

Efter detta får han ytterligare 5 kast senare en fin lax- 92 cm lusad!

Nu har vi ätit kanongod mat och ser fram emot kvällen. Återkommer! /Mattias

Hit går fisken..

Magnus knäckte koden

Glad Magnus med en rejäl haklax

Stå kvar där så skall jag bara ta en bild..

Underbar färg på vattnet i denna älv

22 Aug
kl. 23.54

Kung Magnus regerar!

Kom hem vid 22-tiden efter att regnet har öst ner i 2 h. Det blev inget nattfiske för mig o Magnus. Åke däremot kom hem för en stund sedan och hade fått en jättefin havsöring på ca 4 kg!

Efter middagen vid 17-tiden fick Magnus ytterligare 2 laxar; en på 103 cm och en blanking i skymningen på 83 cm! Hans-Olov fick en efter middagen och sammanlagt 3 laxar idag.

Idag har vårt gäng fått 9 laxar och 1 Havsöring, en ganska bra dag kan man säga. Nu skall jag binda en fluga (Kopiera Magnus fluga), sen sova!

Älvens silver, ibland guld

Mätning av guldlaxen

Tack för dansen!

Kung Magnus

Åke med fin nattöring

23 Aug
kl.16.04

Sovmorgon till 07.00 för Magnus och mig. Vid bilen efter frukost kommer Hans-Olov hem efter morgonfisket, en havsöring på 86 cm hade han fångat! Bild finns nedan.

Sen åkte vi iväg till Top pool där Magnus fick en grilse. Inget känn för mig.
Gick nedströms en bit och började fiska av en kanonfin högersväng; Pang! På fjärde kastet smällde det på en 80 cm lax som bjöd upp till fin kamp. Kort därefter tappade jag 2 st och Magnus fick en blank på 83 cm.

Åkte nedströms och för att fiska Old Bridge, denna gång från andra sidan. Hann inte lägga ut mer än halva klumpen innan det drar i på min vita fluga! En våldsam fight börjar. Den rusar som en galning tre gånger, en sträcka på kanske 60-70 m, och jag får inget att säga till om.
Sedan ställde sig fisken på djupet och en dragkamp börjar. Efter 10 min kommer Magnus,  och efter 45 min…. lossnar flugan… Kände mig våldtagen av fisken, jag kunde inte göra någonting. Den bestämde allt! Magnus såg den 2 ggr och sa att det var en blank jättelax. Nåja, en dans rikare.

Fiskade inte mycket efter det. Pustade mest ut och fantiserade om hur besten nästa gång kommer glidandes upp på land.. Åke ringde, fisk på drillning. Jag åkte dit för assistans + fotografering.

Nu har vi precis avslutat middagen och alla är på väg ut. Hoppas på en lika händelserik kväll som dagen har varit.

Hörs ikväll!

Då var det min tur..

Riktigt blank och fin

Åke och Helge i samarbete

Alla laxar sätts tillbaka i denna älv… Tänk om det varit samma i min hemmaälv, Rolfsån.

Nöjd Åke

Helge och Åke

Hans-Olov alias Al Capone

Min 8/9 kändes lite klen för denna gigantlax..

Laxen hade parkerat och stod kvar på samma plats de sista 30 min av dragkampen

Hans-Olovs jätteöring

23 Aug
kl.23.10

Sekunderna efter jag tog bilden hade Magnus en dragning

Vi drog iväg direkt efter middagen, upp till Rock där jag fick en lusad lax och tappade en. Fick med hugget på min Gopro-kamera, här är det:

Sen åkte vi runt lite och till slut fick Magnus fick en 93 cmare i mörkret..

Hans-Olov fick en riktigt fin fisk, lusad 90 cm och mycket fet. Körde med bilen och fick se honom drilla 200 m från mynningen. Jag tog fram teleojektivet och knäppte några bilder.

Nu sitter vi och dricker vin och jag känner att John Blund är på väg..

Imorgon blir det tidigt fiske…

Hans-Olov bänder upp en blank 90 cm lax

Den sedvanliga fotosessionen

Snabbt hemtagen Sunray shadow blev medicinen för denna lax

Fint ställe för beachning…

24 Aug
kl.14.57

Dagen i bilder…

Hans-Olovs 9:e lax på 3 dagar! Foto: Helge Vetås

Magnus i Top pool

Undrar om denna funkar?

Magnus provar att slå ut några bollar med loomisklubban

Mattias med fisk på.

81 cm sealiced!

Ännu en fisk som jag tappade. Tiondelen senare släpper kroken…

24 Aug
kl.22.35

Drog en trippel och fick nytt PB ikväll!

Firar just nu med champagne och whiskey! skriver text senare….

kl.01.13

…Nu kom jag hem från middagen..

Dagen har varit händelserik, i alla fall för några.

1. Åke fyllde år

2. Geir Ole Kløvrud fick sin första lax på fluga

3. Jag fick min hittills längsta lax.

Började dagen med att tappa en fin lax på Renna, bild nedan. Åkte sen uppströms till Rock där Magnus tog en lax, jag, tappade en och hade en dragning. Fortsatte sen till de översta poolerna, vid fallet. Där fick Magnus ytterligare en fin lax och jag lyckades få en vid lina pool, en pool som ligger under en kraftledning.

Sedan den sedvanligt goda 3-rätters middagen och efter det vila. Vaknade av att Magnus tyckte det var dags för fiske. Upp och hoppa och bilen tog oss till Otter Pool denna gång. Min vita fluga har ej fått svepa där ännu så den fick vara på ännu denna repa. Först fick jag en grilse och lite senare drog det i på en plats Helge hade pratat om som höll storlax. Fisken tog försiktigt och sen när den var krokad betedde den sig allt annat än försiktigt. Körde uppströms, nedströms, stod still, skakade våldsamt på huvudet, ja den gjorde allt för att bli av med kroken…..

…Men det klarade den inte denna gång. Fighten tog ca 15 min och landningen tog lika länge. Det är svårt att landa en sådan stor lax om man inte kan beacha den och det fanns inget sådant ställe. Vi fick försöka ”flytta” laxen 80 m nedströms istället. Där fanns en liten mini-vik som vi försökte få den till. Det funkade sådär och till slut tog Magnus ett stadigt tag med sina rejäla karlanävar. Sen kunde jag andas ut.

Nytt pb med 1 cm. 115 cm mätte den.

Gonatt!

Bytte till 15-fotaren idag…

Underbar miljö!

Min andra fisk för dagen…

Tack för god fight!

25 Aug
kl.15.33

Magnus 2, Hans-Olov 3, jag 1 lax hittills idag…

Gjorde en liten film på storlaxfighten igår…

Inte bästa filmning men så blir det när man är så uppspelt

Mitt nya PB, 115 cm, jag ser lite chockad ut…

25 Aug
kl.23.32

Maxi kom till Gloppen idag och fick 2 laxar första kvällen…

Det blev en ganska lugn kväll i älven. Jag hade bestämt mig för att fiska in i mörkret efter havsöring och var på de nedre delarna av vackra Gloppenälven.

Jag kämpade på och kände inget förrän i mörkret då en en megaöring tog min lilla pluppisfluga.. Direkt när den högg gick den upp och vältrade sig i ytan och försvann ner på djupet igen utan kroken i munnen.. Tippar på +5 kilos öring…

Sen drog vi hem och kom knappt in på hotellet då det var abonnerat till Glopperock, nordens äldsta musikfestival, som hade uppträdande på hotellet.

Trocklade oss in bland fulla människor och gick in på rummet.. Lade mig i sängen och funderade lite över fisket där vårt gäng på 4 man har fått över 40 laxar på 4,5 dygn, helt sjukt bra. Sen att miljön är helt sjukt fin och fiskesträckan riktigt lång med fiske på båda sidor gör att jag känner måste komma tillbaka hit.

Innan har jag inte hört talas så mycket om Gloppen men förstår att den har en mycket fin flugfisketradition. Tidigare har det varit helt privat fiske men har de sista året släppt lite på det. Hela Gloppen hotell andas fiske, på väggarna sitter tavlor av engelska lorder med stora laxar och havsöringar, riktigt mysigt.

Imorgon åker jag hem men kommer att fiska en stund innan jag drar, gonatt!

Gänget som fiskade Gloppen

Toprod Magnus i seapool. Han drog lite senare en lax på udden ni ser på andra sidan…

Hans-Olov i position

Tappade ikväll en grov öring i poolen som heter plattform… 🙁

Maxi och Helge

26 Aug
kl.13.58

Sov länge för att jag tyvärr skall åka hem.. Var ute en liten sväng nyss för att säga adjö till Älven. Den såg lika fin ut som vanligt. Vi ses nästa år sa jag till den innan jag åkte ner till hotellet för att packa. Efter min dusch kommer Hans-Olov hem och meddelade att han fått en 5 kilos kanonfin lax med äggsträngslus! Nu kommer det alltså ännu mer fisk.

Vill tacka alla som varit här speciellt Åke, Hans-Olov och Magnus, det är underbart med nya bekantskaper och nya fiskekompisar. Väldigt kul att fiska med Magnus igen, nästa gång blir väl Tweed får vi hoppas om det inte blir förr.

Nu kör jag, har 10 h framför mig, jättekul!

Snart hugger det igen!

Mattias Helde

Laxmaskinen Hans-Olov med ännu en lax, denna med äggsträngar i seapool Foto: Helge Vetås

Äggsträngad havslus Foto: Helge Vetås

Här i Gloppen växer det hallon på Gapahukarna… Gott mellanmål..

Kjell Hitland kom hit igår och har dragit 3 hittills, denna ca 11 kg. Lägg märke till den fina designen på 2instincts-rullen. Foto: Kjell Hitland

Hans-Olov var ute till 03.30 och fick denna fina 4,5 kilos öring + en lite mindre… Foto: Hans-Olov

27 Aug
kl.17.23

Drömfisket fortsätter!

Kom hem inatt utan problem och sov länge idag.. Får ett mail från Helge med en bild på en jättefin öring som Hans-Olov tagit! Han och Åke fiskar 2 dagar till. Han tog den på en Potbelly pig, en fluga jag fick av Helge innan jag åkte. Skall testas i helgen på Em…

Sen får jag ett sms av Hans-Olov som skriver:

Idag är följande att rapportera:

Örret 4,5!!
Lax 1,5
Lax 7,5

Nu Kvällsrycket!

Hans Olov med flott sjø ørret fanget i Eide pool ved pumpehuset, En kanon fight og lange utras ifølge HO.
foto: Helge Vetås

Avkrokning i ”rekevika” ett bakvatten där man fiskar åt ”fel” håll… Foto: Min Gopro

Fisket lossnade rejält för Geir Ole. Foto: Helge Vetås

28 Aug
kl.13.21

Ja, nu har det gått några dagar sen man kom hem. Var sugen att fiska lite i hemmaälven igår med det nya spöet jag fick från Helge. Plastade av det och när jag lade ut det 3:e kastet högg det våldsamt på min röda fluga! Detta 12,6 fots spöet var helt fantastiskt att drilla fisk på, och rullen skötte sig också underbart i rusningarna.. Bra start för detta spöet alltså. Ca 80 cm var laxhonan som givetvis sattes tillbaka.

För dig som vill avsluta säsongen värdigt så finns det en plats kvar till River Dee 30 sept-7 okt. Vi fiskar i rotation på kända beats som Kincardine, Dess, Chrathes och Cairnton. Du kan få med eller utan boende om ni vill, hör av er till mig på mattias@fiskeresor.nu

Fick ett mail från Helge med en liten summering av den fantastiska veckan i Gloppen. Han skriver:

Hei

Vår siste fisk ble landet av Geir Ole Kløvrud kun en time før det var slutt i Gloppen for vår del denne sesongen. Nygått laks tatt ved hønsehuset/ Bennet. Geir Ole fikk en herlig og spennende fight med en laks på ca 4,5 kg. Rund og feit og med lus på. Herlig avslutning for Geir Ole som virkelig har tatt nye steg på denne turen og landet 4 fisk, noe som er ny pers på en ukes fiske, herlig.

Det ble landet 91 fisk for vår gruppe denne fantastiske uken i Gloppen, helt i verdensklasse. Av dette var det kun 3 oppdrettfisk.

Underbart att vara i detta C/R paradis! Foto: Helge Vetås

Rundbundna, tunga flugor funkade fint

En bild säger mer än 1000 ord

På spetsen fick Magnus 106 cmarn..

Gjorde en liten film på en av mina mindre laxar…