8 Juni
Kl. 17.00

Sista dagen blev bara ett kort pass på Evjen. Vattnet hder nu stigit till 148 kubik. Det började regna och jag gick bara en repa. Daniel som skall guida i Gaula nästa vecka var med och fiskade, men inget hände. Nu har vi precis kommit över gränsen och nått 3G-land…

Det har varit mycket trögt fiske, hela gruppen landade 7 fiskar på 24 man, att jämföras med förra året då vi fick ett 30 tal fiskar. Vår grupp på 4 man fick då 8 st. (se bloggning) Denna gången såg vi inte ens en fena. Många av de som fångades i år var riktigt stora, 20 och 18 kilo, men den vanliga storlaxen 7-12 kilo uteblev nästan helt. Det kom väldigt lite fisk in i systemet dessa dagar och det måste ju finnas fisk för att de skall fångas. När de går igenom Gaulfossen verkar det som de snabbt drar iväg högt upp i systemet, i alla fall när det är så varmt i vattnet som det varit nu. De sprider ut sig på ett stort område och man måste ha riktigt tur att man hittar en fisk. Fisken är inte heller så störd varför den inte hugger av den anledningen. Några av de som fångades ovanför fossen var sk Osenkas, d.v.s. fisk som gått upp sent i höstas som skall leka hösten därpå. De har också fullt med sötvattenslus i gälarna p.g.a. att de stått vid botten hela tiden och lössen lossat från stenar o dylikt och kommit in i laxens gälar. Huvudet är något ”näbbformat” typ papegojnäbb och stjärtfenan är sliten i underkant. Fiskarna är riktiga kraftpaket när de kommer och är riktigt grova över ryggen. Så flera av laxarna som rapporteras är Osenkas, vilket fångstmännen är helt ovetandes om.

Vi har i alla fall haft otroligt trevligt och stämningen har varit mycket god hela tiden. Nu ser vi fram emot Laerdal 22-28 juni och vi har p.g.a. ett avhopp en plats kvar. Så är ni intresserade av att hänga med till restplatsreapris så kontakta mattias@fiskeresor.nu

Tack för ni följde bloggen dessa dagar, vi återkommer snart! /Snart hugger det igen! (hoppas jag) / Mattias

TIME: 07.00-09.00
LINE: Guideline I/S2/S4
HOOK: Ken Sawada ST3 #6
TEMP AIR: 10-12 ℃
TEMP WATER: 11 ℃
Volume of Water: 148m³/sec (steady)

Nej, någon slakt blev det inte denna resa.. Vilket heller inte var målet då vi släpper det mesta vi får… Men vi hade riktigt kul! Tack Hadi och Christer! Och Daniel sista dagen!

7 Juni
Kl. 23.23

Inget att rapportera från älven. Fortsatt trögt, inget sett. Nu kom Daniel Persson till stugan och skall vara med att fiska imorgon förmiddag, skall bli kul! Så det hinns inte bloggas något mer…

BEAT: Stationshölen, Sanden, Röskaft
TIME: 09.00-20.00
LINE: Guideline I/S2/S4, Flyt/S3
WEATHER: Cloudy, Sun
TEMP AIR: 15-17 ℃
TEMP WATER: 10,2 ℃
Volume of Water: 153-133 m³/sec (falling)

22,3

Idag träffade jag Mattias Björk som hade fått jättelaxen i Gaulfossen. Han hade fiskat i Gaula för 20 år sedan och nu återkommit! Ganska bra återkomst faktiskt!

6 Juni
Kl. 19.41

Efter ett resultatlöst 20 timmars pass som slutade på Stationshölen 02.00 inatt tog vi sovmorgon till 08.00. Sedan körde vi ner till Tislauan som hade tidvattenpeak 11.10 och tänkte det äntligen skulle ge något. Man ack, nej. Det var första gången vi kunde fiska denna sträcka då vattnet hade varit varit väldigt färgat innan. Natten innan hade Frode tagit en 13-kilos ca 1,5 h efter att tidvattnet varit som högst. Hans andra lax för veckan. Förra året fick han tvåsiffrigt, han lyckades fånga en tredjedel av hela gruppens laxar. Vi är 24 st indelade på 6 sträckor/grupper. Tislauan gav som sagt inget och vi åkte upp till Röskaft, efter ett kort besök hos bilreparatören eftersom bilen börjar krångla. Där hade det sjunkit väldigt mycket så den var inte optimal på den vattenföringen och vi fiskade inte så hårt.

Nu hoppas vi det sjunker så pass mycket att de går igenom Gaulfossen så vi kan fiska de fina övre sträckorna. Inatt har vi Tislauan igen, följt av Stationshölen 06.00. Nu oxfilé med bearnaisesås!

BEAT: Tislauan, Röskaft
TIME: 09.00-18.00
LINE: Guideline S2/S3, F/I/S2
WEATHER: Sunny
TEMP AIR: 15-20℃
TEMP WATER: 10 ℃
Volume of Water: 211-177m³/sec (falling)

Jag (Mattias) fiskar på Röskaft

Muurikka master

Idag blev det lammrostbiffar på muurikkan

Christer på Gyllsaga

Jag bloggar i fint väder

5 Juni
Kl. 12.35

olof

Olof Göransson med 18 kilos lusad från Tislauan

Fick ett samtal när vi fiskade Röskaft i morse.. Olof Göransson från västkusten berättade i luren att han precis fått en lusad 18 kilos, 120 cm lax från Tislauan! Jag fick rysningar i kroppen och tänkte på hur underbart det måste vara att få en sådan fisk. Fossen gick 255 kubik när han fick den och han körde S1/S3/S5 med flomfluga. Grattis Olof!

För oss hände inget på Röskaft, nu laddar vi inför Evjen 18.00-00.00. Då kanske steget av lax är på plats! Fiskar någon timma på Gyllsaga om någon timme… Nu är det nära!!!

BEAT: Röskaft
TIME: 06.00-12.00
LINE: Guideline I/S2/S4, S1/S3/S5
WEATHER: Showers
TEMP AIR: 7-10℃
TEMP WATER: 7,6 ℃
Volume of Water: 251-255 m³/sec (rising)

Vill ni se lite filmer från tidigare norgeresor med oss på fiskeresor.nu så kolla in vår norgespellista på Youtube: Klicka på spellista ner till vänster.

Plötsligt händer det!

Kl. 23.45

Fisken var långt borta när vi kom ner för assistans

Jag, Hadi, Christer och Magne hade just ätit Hadis underbara mat när Magne bestämde sig för att gå ner till älven för att ta några kast. Magne hade sträckan nedanför vår stuga, Gyllsaga så det var promenadavstånd. Vi andra hade Stationshölen och bestämde oss för att vila en stund innan vi skulle åka sista timman. Jag vaknade av att Magne ringde mig: ”Jag har en storlax på och behöver hjälp!” – Vi kommer, sa jag! Jag väckte de andra och 1 min senare sprang vi ner till älven. Jag kände sig som Clark Kent men istället för supermankläderna tog jag på mig vadarutrustningen.

När vi kom ner var spöet böjt till max. Jag lämnade kameran till Hadi för att landa den åt honom. Efter några försök lyckades det och succén var ett faktum. 12 kilo, 106 cm superfin, stålblank lax. Riktigt kul! Magne har kämpat ordentligt i veckan så denna var han väl värd!

Sedan åkte jag och Christer ner till Stationshölen, nu några minuter försenade. Jag började högst upp och Christer på mitten. När jag kom ner till ”huggplatsen” så stramade det till i linan, jag lyfte spöet och kände några tunga gungningar, sen var det tomt…. Christer såg mitt chockade ansiktsuttryck och frågade om det var fisk. Ja, sa jag och kastade ut igen med exakt samma linlängd. När flugan kom till samma plats drar det i flugan igen men den fastnar inte ordentligt då heller. FAN, PERKELE!

Sedan hände ingenting och nu laddar vi inför morgondagen på Röskaft och Evjen… Gonatt!

Jag fick jobbet som klepper!

Den ville inte – med all rätt!

Det gick bra tlll slut!

Lycklig Magne Rennestraum med 12 kilos lax

Phatagorva is da shit!

Tung men härlig promenad..

Kl. 18.58

Idag har vi inte fiskat. När vi hade sovit tog vi bilen och åkte ut till havet för att se hur det ser ut där Gaula rinner ut. Tisluan som vi hade 12-18 var fortfarande mycket färgad tyvärr. Nu tar vi det lugnt i huset och åker kanske ut och fiskar stationshölen ovan gaulfossen. De har ju tagit lite fisk ovanför så helt omöjligt är det nog inte. Någon ny fisk lär inte komma i alla fall då fossen dånar fram i ca 280 kubik nu.

Passet vi laddar för är kl 06.00-12.00 då vi har Röskaft. Därefter vila 6 h  och sedan kl. 18-00 har vi favoriten Evjen igen. Då måste det hända något! Champagnen ligger hela tiden och väntar i bilen.

Gaulas mynning

Hadi delar med sig av sina Evjenkunskaper till Magne

Frank på Evjen

Kl. 11.49

cb

Christer i morgonsolen

Vaknade precis av ett sms som talar om att extrem-minken Frode har fått en 6,8 kilos lusad lax på Evjen.

Vi kämpade på hela natten men varken såg, kände eller fick något. Inte ett liv. Trots perfekt vattenföring på Evjen (337-315 kubik) så var det helt dött. Jounis gäng med Frode tog över 06.00 och nu har han alltså lyckats igen. Den fångades ca 30 m nedanför vindskyddet på S4 lina och en 10 cm ugly yellow fluga.

Surfade runt lite på FB och såg Jespers uppdatering att det fortfarande är väldigt brunt i vattnet nere på Kregnes vid Kvål så våra 6 timmar på Tislauan 12.0-18.00 lär inte bli långa.

Eftersom Frodes fisk hade havslus får vi hålla tummarna för att det äntligen kommer lite större steg med lax till Gaula. Ingen av oss har sett en enda fisk på 4 dagar hittills vilket är mycket ovanligt, speciellt med den höga vattentemperaturen.

TIME: 00.00-06.00
LINE: Guideline S3/S5/S7, I/S2/S4
WEATHER: Clowdy
TEMP AIR: 9-14℃
TEMP WATER: 7,9 ℃
Volume of Water: 337-315 m³/sec (Falling)

022

Superminken Frode Olderkjaer

3 Juni
Kl. 22.31

henna

Första från Röskaft i år. Well done Mikko Lehmuskoski!

En fisk togs på Röskaft för en stund sedan. Den togs av samma finska gäng som tog 20 kilos fisken i lördags. Fick även rapport om en 16,5 kilos som fångades i Gaulfossen ikväll.

Vi åkte ner till Tislauan men fiskade ej. Det var ofiskbart, endast 5 cm siktdjup så vi åkte hem igen. Kl. 00.00 börjar 6 timmars kastande på Evjen. Där är det mycket klarare vatten.

3 Juni
Kl. 15.35

REGN!!!

Kvällen igår blev spännande. Både Hadi och Christer hade varsin ordentlig dragning i flugan ungefär samtidigt. Det var troligtvis running fish som snabbt simmade genom poolen. Sedan var vi på helspänn hela tiden och det kändes superhett!

När vi kom var älven 176 kubik och steg sakta i början för att sedan stiga med allt snabbare takt. Vi åkte hem vid 23-tiden och då hade den gått upp till 243 kubik och börjat att färgas ordentligt.

Kl. 06.00 imorse var vi på plats vid Evjen för att mötas av en riktigt stor och brun älv. Den var 466 kubik och stigande… Den steg ca 2 h till 472 för att sen droppa till 417 när vi åkte hem. Ingenting hände med färgen utan den var hela tiden brun. Vi trodde ”rännan” innanför ön skulle funka bra på detta vattenståndet men tyckte det gick alldeles för snabbt. Trots tunga linor och tunga flugor så gick flugan för ytligt tyckte jag. I alla fall när det var så grumligt så hade vi behövt att komma ner till fisken.

Nu sjunker älven med 15 kubik i timman och vi skall fiska tidvattenpoolen Tislauan kl 18.00. Högvattnet”peaker” vid 21 tiden och vi bör ha våra flugor i vattnet kl 20-23 då fisken brukar stiga i förhållande till tidvattnet. Sedan åker vi direkt till Evjen och fiskar den 00.00-06.00 innan det är dags för sömn igen..

TIME: 06.00-12.00
ROD: Guideline Lpx e 15 ft
LINE: Guideline S3/S5/S7, Christer: Rio 950 grain
TEMP AIR: 9-14℃
TEMP WATER: 8,4 ℃
Volume of Water: 466-417 m³/sec

Grabbarna värmde sig lite innan det var dags…

Färgglada flugor i flomvattnet

Älven går bred och smutsig

Christer glad trots endast en dragning på 2,5 dygn

Tummen upp för regnet!

Precis när jag fotade kokade det upp….

2 Juni
Kl. 16.08

hovin

Hadi framför det gamla stationshuset. Vid Hovinskylten var vattennivån vid den  högsta flommen någonsin i Gaula.

Det blev bara jag och Hadi som åkte till Stationshölen imorse. Christer ville samla mer kraft innan fisken kommer… Det blev ett kort pass på lite högre vatten. Imorse gick det ca 170 kubik i fossen så det hade gått upp 50 kubik under natten. Efter varsin vända åkte jag och Hadi ner till gaulfossen för att se lite fighter.. Där fiskade för ovanlighetens skull en duktig fiskare från land och kort därefter fick han krokat upp en lax. Fighten blev ganska lugn och jag filmade den med min gopro-kamera. Ca 11 kilo skulle jag tippa laxen till.

Nu laddar vi för ett pass på Röskaft som vi har 18.00-00.00. Troligtvis kommer den stiga hela tiden då det har regnat hela dagen. Fick precis rapport från Jesper Lund Nielsen, som vi fiskade ihop med i Skjern som skriver: ”Ö har får fiske lus 5 min siden” Jag tolkar det som att Öystein har fått en lusad lax. De fiskar på Kregnes som ligger i Kvål inte långt ifrån mynningen. Så det känns spännande!

Nu har vi precis ätit Hadis underbara lammgryta med ett glas vin till. Om 2 h är vi igång igen!

Öystein med sin lax som märktes Foto: Jesper Lund Nielsen

Kl. 21.57

gyllsaga

Gyllteigen nu ikväll

Det har varit lugnt för vår grupp idag.. Christer har sett en fisk på Evjen, det är allt. Frode som fiskar i en annan grupp tappade en storlax på Gyllsaga tidigare idag. Den satt i ca 1 minut innan den släppte och samtidigt fick motfiskaren en fin lax på skeddrag. Vi har inte fiskat så hårt utan börjar samla kraft inför den kommande laxbonanzan…. 😉

Hela Gaula fiskar dåligt och det verkar vara väldigt lite fisk i älven just nu. Det är väldigt lite vatten för årstiden och hela 12 grader i vattnet nu ikväll. Enligt väderleksrapporten skall det komma kraftigt regn med start imorgon, söndag. Då får vi hoppas vattenhöjningen drar in lite ny fisk och våra sträckor börjar fiska bättre.

Imorgon startar vi i Stationshölen 06.00 för att sedan fiska Sanden, Rogstad kl. 12.00. Båda sträckorna är ovanför fossen som troligtvis kommer börja stiga imorgon kväll.

Hörs imorgon! /M

Sanden, riktigt fin sträcka på detta vattnet..

bild

Christer njöt i solen..

Kl. 11.30

Fick precis reda på att Harri Jylhavouri fick en 20 kilos på Evjen i morse! 122 cm lång! Fighten tog en timma och han landade fisken 1 km nedströms huggplatsen som var på grusörat. Grattis Harri!

12.00 börjar vårt pass på Evjen…

laxen

Harri Jylhavouri med 20 kilos lax, från Evjen!

Bild vid Evjenvaldet

Kl. 09.22

Det var lugnt hela natten, kändes som det går för lite vatten för att Röskaft skall fiska bra. Ingen kände något. Vi fiskade inte hela passet utan åkte hem och lade oss så vi är pigga till dagens fiskepass. Om en stund fiskar vi Sanden och Bruahölen och kl 12.00 är vi på Evjen. Ikväll är vi på Gyllteigen och Gyllsaga. Snart hugger det!

Inatt gick det:

153-158 kubik
11 grader i vattnet
Jag körde flyt/S3 och stor Phatagorva

31 Maj
Kl. 12.00

Gaula premiär 2013.
Då har vi kommit hit igen, till gauldalen. Denna underbara dal med den underbara älven som helt oförstörd forsar fram i en fantastisk natur. GAULA!

Resan gick fint, Jag (Mattias), Hadi och Christer åkte vid midnatt från Göteborg och kom efter ett flugstopp i Oppdal fram för 2 timmar sedan. Flugstoppet berodde på att Thrond, en vän som var med i Dee i våras ville ge mig ett gäng flugor så ”jag kan fånga någon fisk i Gaula” dessa dagar. Jag fick hans specialare för Orkla i flera olika storlekar som jag kan använda nu -och även längre fram i sommar när jag fiskar Vella/Rikstad i juli. Riktigt fin dräparfluga som jag tyvärr inte får visa på bild…  Tack Thrond! (Som själv fiskar premiären på kanonsträckor i Orkla)

Vi kommer att fiska på 6 olika sträckor i rotation, 3 nedanför den mäktiga gaulfossen och 3 sträckor ovanför. Flera som varit nere i gaulfossen och spanat kan vittna om mindre laxar (inga större) som hoppar och visar sig. Enligt de garvade betyder det att ”fisken har gått” fossen så nu borde det även finnas fisk i de övre systemet också. Bra, då får man aldrig sova, då måste det fiskas ovanför fossen också.

Det är knappt någon snö kvar och längre ner kan ni se snödjupet som ligger kvar här i Norge, förra året var det snösmältning fram till augusti! Nu är snön slut.

Nedan ser ni fantastiskt fina flugor som kom med poster igår, bundna av Daniel Persson!

Just nu är det ca:
Sol
25 grader i luften
10 grader i vattnet
172 kubik i gaulfossen (10.00)

Så här kan vädret kanske bli. Stämmer det blir det helt perfekt tycker jag. Evjen behöver mer vatten för att fungera perfekt, Röskaft och Tislauan fungerar i de flesta vattennivåer. Men vi får se.

Nu skall vi sova middag!

12 timmar kvar…. /Mattias

vader2

Daniel Persson-bundna flugor, kom på posten igår.