Bilen klar för äventyr…

Tis 21 juli

kl 17.30

Efter 2 veckors underbar segling med 3 kompisar känns det ganska gott att dra i väg och fiska. Ringde häromdagen Kent som guidar på Raguses sträckor i Gaula och frågade om det finns platser över och han sa att det finns massor! De har fångat lite fisk och behöver folk så statistiken blir bättre. Kollade vattenföringen och vädret som kommer. Vattenföringen har varit ganska lågt ett tag och jag såg ett stort regnväder som var på g.Inte vilket regnväder som helst utan med massvis av nederbörd. Igår när det började regna låg gaulforsen på ca 45 kubik, ett dygn senare var det 927 kubik! Nu (17.30) har det slutat att regna och vattnet sjunker med 60 kubik i timman och är nere på ca 650…..

Kolla in Flommen!

Hoppas det sjunker fort och drar upp lite fisk. Bilen är färdigpackad med allt som kan behövas, gpsen inställd, ipoden laddad med ljudböcker och jag är laddad till 1000.

Nu drar jag! /Mattias

Ons 22 jul18.00

Det var en ganska seg resa upp, lyssnade på ljudboken “snabba cash” så tiden gick ganska snabbt. När det var en timma kvar var jag tvungen att sova 2,5 h . När jag vaknade  begav jag mig ner till hotellet och mötte upp en av guiderna Daniel Persson och vi åkte ut till lite sträckor som jag kunde fiska. Vi skulle sen börja på Langöy men där stod det redan 2 st som tog ett steg var 10:e minut. Hörde att det inte är så bra kvalitet på många av fiskarna här och de har stora problem med att kasta tvåhands. Tänk att betala 40.000 för en vecka och inte kunna kasta, vad frustrerande det skulle varit.

Vi drog istället till Bridgepool, där egentligen de som jobbar hos Manfred bara fick fiska 12.00-18.00. Men Daniel sa att det var ok att jag fiskade… Bra kille…

Bridgepool är en kort och mycket fin holdingpool precis ovanför Aune vald.

Jag fick börja, satte på en 3/4 lina och satte mig i botten hela tiden så det kändes inte så bra. “Nästa vända byter jag lina” tänkte jag och fick stå ut med bottennappen. Daniel gick efter mig med 2/3 lina och precis när han skulle veva upp drog det i rejält. Jag trodde han skämtade men när jag såg rycken i spöet så hämtade jag videokameran. Filmade hela fajten och han agerade mycket vant.. “Walk the dog” 2 ggr, sen en perfekt landning.  Härligt! Nu känns det hett.

23.34

Kom hem precis, är ordentligt trött, sov ju bara 2,5 h igår natt. Hade svårt att koncentrera mig på fisket idag, fiskade Bogens söndre på kvällen,. Hade en dragning, det var allt. Vattnet har sjunkit rejält nu mot de 927 kubik som gick igår. 19.15 gick det 173 kubik i Gaulforsen.

Imorgon börjar jag vid 08-tiden och startar då med Langöy, vi får se vad som händer då. Det borde ju kommit lite fisk på denna megaflom.. Hörde att det var en sk. femårsflom, dvs en flom som kommer i genomsnitt var femte år…

Publicerar bilder när den var som högst: 927 kubik, klicka på dem för större bild. (foto: John Stub)

Tor 23 juli

13.22

Vaknade 07.00 imorse med att jag inte visste var jag var, var helt groggy. Fick tänka till ordentligt innan jag insåg att jag faktiskt var i Gaula. Då log jag för mig själv…. Band 2 stressflugor i lagom storlek och gav mig ut till Langöy. Precis när jag kom fram såg jag en tysk som priestade en mörk fisk. 105 cm lång hane fick sätta livet till för en tysk som inte får fiska mer idag. (max  1 / dag) det hade varit “en dålig kort fight på 20 min och 5-6 hopp” sa tysken som säkert hade velat hålla på en timme med den.. Fan, 20 min är en evighet tycker jag, jag vill helst ha upp den så snabbt jag kan.

Lite konstigt och oroväckande är att det inte kommer någon ny fisk i poolerna, jag har inte sett så mycket som en fena sen jag började fiska igår. Alla här snackar om garnfisket som fortfarande bedrivs i stor utsträckning. Trodde mycket av fiskerättigheterna var uppköpta men så är tydligen inte fallet.

Fiskade ganska hårt i 3h, nu äntligen  med min älskade hooverlina. Det är 13,6 grader i vattnet och 10.30 gick det 125 kubik i Gaulforsen.

Nu har jag käkat en utsökt gulashsoppa a la Findus med creme fraiche på toppen och tagit mig en öl. Tänkte jobba några timmar, sova en timme, binda några flugor och sen satsa hårt på kvällen. Har Langöy ensam i 6 h mellan 18.00 – 24.00, då jävlar är det dags för lilla Matte att drilla…..

Tyskens bruna lax

23.45

På eftermiddagen begav jag mig till Buaälven och testade bua bridgepool. Såg en fisk gå upp precis under bron och det blev ganska spännande ett tag. Fiskade med 12 fotarn så hade en 10 kilos huggit i den strida forsen hade det blivit tufft, precis som man vill ha det, jakt på adrenalin.Nu gjorde den inte det så jag behöll mitt lugn tyvärr

Kvällen blev lugn, såg ingenting.Slutade ganska tidigt då älven verkade helt död. Fick rapporter av Daniel att lusad fisk hade tagits under dagen nedanför Gaulforsen. Detta har man hört mycket förr och trott laxarna skall komma men uteblir. Vi får se imorgon…..

John och Daniel

Fre 24 juli

23.53

Är frustrerad.. Idag gick inte mycket min väg.. Det började med att jag sov för länge, körde mot Bogen Söndre och körde för långt, kom till flaskhölen, vilket iofs var bra för då passade jag på att hälsa på Leffe och Sivan. Underbart att vara tillbaka på Flaskhölen igen…. Sen åkte jag till Bridgepool och hade 3 fina dragningar på samma ställe under en timma. Då kom en spinnfiskarnorrman och drog i fisken som troligtvis hade dragit i min fluga. Ca 10 kg vägde den och den fick känna en huggkrok i sidan innan den dog sprutandes av blod…

Sen drog han och jag fortsatte fiska. Då kom ännu en  fet norrman i träningsoverall och började kasta över min lina. Jag började konfrontera honom honom men han brydde sig inte. Önskar jag kunde kasta 5 m längre och borra in flugan i ryggen på honom och låta han bada… Det är tyvärr motfiske i den underbara poolen Bridgepool, Aune har motfisket från en bergsklack. Jag gav tyvärr upp och åkte jag vidare till övre Bogen Söndre, men där hände inget.  Min kastning fungerade inte så bra idag och jag hade glömt flytlinan hemma.  Konstigt att kastningen funkar mycket bra ibland men helt värdelöst vissa stunder..

Kvällen var en underbar kväll och jag såg 2 st “running fishes” Fiskade i Renna Pool och New pool.

Men annars var det stundtals en underbar dag. Man är i Gaula, är ledig, perfekt väder, bra vatten, trevliga människor man träffar, fiskar underbara pooler och skall vidare imorgon till annat fiske i annan älv. Kul att få komma hit och fiska i poolen man bara hört talas om innan. Ibland måste man stanna upp och fundera på hur bra man har det.. Laxen är bara bonus……

Kommer dock inte blogga från det andra fisket då internet inte finns.  Troligtvis publicerar jag filmer och lite bilder från resan..

Har fiskat en del med en kille som heter John Stub som är här för första gången och hans duktiga guide Daniel Persson.Vi har haft bra kontakt under dagarna och så fort jag undrade något ringde jag Daniel som instruerade mig mycket bra. Nu sitter vi alla tre och dricker öl i stugan och har jättetrevligt.

läste en artikel i dn.no om att laxfisket är katastrofalt dåligt i Norge i år, se här:  http://avis.dn.no/artikler/avis/article369748.ece

Drar vidare imorgon laddad till tusen…..

Tack för mig och kom ihåg att “Laxen är bara bonus” ///Mattias